SEO2Go Workshop aan studenten Toerisme, NHTV Breda

Op donderdag 27 september 2012 heb ik bij de Hogeschool NHTV Breda een SEO2Go workshop gegeven aan de studenten van de opleiding Toerisme. Het was erg leuk om jonge mensen zo enthousiast te zien en ik was verrast over het kennis niveau dat zij al hadden. Ik vind het een goede zaak dat er binnen de toeristenbranche eindelijk eens aandacht wordt besteed aan zaken als SEO, Social Media en andere vormen om meer online exposure te verkrijgen.

Het is mij eerder opgevallen dat er in het vakgebied Toerisme vaak nog weinig gedaan wordt aan SEO en Social Media. En er valt juist zoveel te halen op dat gebied. Tripadvisor was één van de eerste fora waar reizigers meningen konden delen over hun ervaring tijdens een vakantie of uitstapje. Al snel bleek dat veel mensen voor hun trip eerst even bij Tripadvisor keken, om te lezen wat eerdere bezoekers erover te melden hadden. Dit kon en kan een boeking werkelijk maken of breken. Inmiddels wordt Tripadvisor naast Facebook gezien als één van de meest betrouwbare bronnen om te checken hoe een locatie, hotel en bezienswaardigheden worden beoordeeld.

Daarnaast lijken veel reisbureaus geen idee te hebben wat de kracht van SEO is. Veel websites beginnen met ‘Wie zijn wij’, of een homepage met veel beeld, weinig tekst en veel doorklik-links naar aanbiedingen. Op zich begrijpelijk, reizigers zien nou eenmaal graag wuivende palmbomen en luxe cruiseboten… maar als de klant je niet eens kan vinden omdat jouw site op pagina 100 in Google staat, dan hebben die fantastische foto’s helaas ook geen zin.

Mijn advies aan reis organisaties is dan ook: Zorg dat je SEO en Social Media op orde is! Pas als reizigers jouw website zien opduiken op de eerste pagina van zoekmachines, daarnaast van onafhankelijke bronnen horen hoe goed jouw reizen zijn en wat een fantastische service je biedt, zal je verkoop stijgen. De uitdrukking ‘Eerst zien en dan geloven’ is hier absoluut van toepassing!

Met creatieve groet,
Mirjam